Czym jest popularny „widlak”?
To wózek jezdniowy podnośnikowy z mechanicznym napędem podnoszenia. Składa się z podwozia, jednostki napędowej, nadwozia z kabiną lub bez i platformy podnośnikowej, napędzanej mechanicznie. Jest urządzeniem, przeznaczonym do jednego typu pracy – transportu bliskiego materiałów i urządzeń, przemieszczanych w poziomie i pionie, jak:
- rozładunek palet, bel, szpul z samochodów ciężarowych,
- zapełnianie i opróżnianie regałów paletowych,
- przewożenie materiałów luzem w skrzyniopaletach,
Parametrami, cechującymi wózki widłowe są:
- udźwig – nawet kilka ton,
- wysokość podnoszenia (do kilku metrów),
- rodzaj napędu (spalinowe, elektryczne),
- rodzaj napędu mechanizmu podnoszenia (hydrauliczne, hydrauliczno – mechaniczne),
- budowa podwozia i sposób kierowania jazdą.
Ustawa o dozorze technicznym z 21 grudnia 2000r. oraz jej przepisy wykonawcze, kwalifikują wózki jezdniowe podnośnikowe do kategorii II WJO, co sprawia, że są objęte dozorem pełnym a do ich obsługi wymagany jest certyfikat UDT. Co ważne, kategoria ta nie przewiduje możliwości transportu osób na platformie roboczej. Jedyną jednostką certyfikującą, realizującą zadania dozorowe i wydającą uprawnienia na terytorium Polski jest Urząd Dozoru Technicznego.
Pełny dozór techniczny oznacza, że wózki jezdniowe podnośnikowe podlegają obligatoryjnym kontrolom okresowym oraz doraźnym zwykłym i doraźnym powypadkowym. Kontrole okresowe mają na celu sprawdzenie stanu technicznego, wypełnienie zaleceń z poprzedniej kontroli, sprawdzenie oznakowania ostrzegawczego i informacyjnego.